ДОБІРКА ТВОРЧИХ ВПРАВ ТА
РОЗВИВАЮЧИХ ІГОР
Вправи на
формування уміння слухати і говорити
1. Вправи на
конструювання і реконструювання.
1) Скоротити
речення до 4-х, 3-х, 2-х слів.
Вимовляю речення –
діти усвідомлюють його, повторюю речення – учні запам’ятовують. Після цього
пропоную учням скоротити речення послідовно,
довільно, але
зберігаючи основний зміст, наприклад:
Оля
читає маленькій сестричці цікаву книжку.
Оля
читає маленькій сестричці книжку.
Оля
читає маленькій сестричці.
Оля
читає сестричці.
Оля
читає.
Завершує роботу
запитання. Що змінилося, коли речення скоротили?
Далі ця вправа
проводиться як гра. Скорочувати речення можна послідовно або на ту кількість
слів, яку встановлюють гравці. Найскладніший варіант гри: зробити речення
якомога коротшим, але настільки, щоб воно залишилося зрозумілим.
Спробуй скоротити
ці речення.
Восени
часто йдуть заливні дощі.
Оленка
подарувала своїй сестрі вишиту сорочку.
Взимку
дерева часто вкриваються сріблястим інеєм.
Зелене
гілля дерев звисало над стежкою.
В
глухому лісі на краю озера зупинилися для відпочинку перелітні птахи.
Кіт
спить дуже сторожко.
Петрик
помітив на великому дереві білку.
Біля
діжки з водою росли кущі шипшини.
В
цьому глухому і темному лісі живуть білки та їжаки.
2) Перестав слова у
реченні.
Вимовляю речення і пропоную дітям
змінити порядок слів. В ході роботи з’ясовується , що і як у цьому випадку
змінюється. Учні вчаться виразно вимовляти речення, змінюючи логічний наголос,
уточнюючи зміст, наприклад:
Сьогодні вранці Ніна пішла до школи.
Ніна сьогодні вранці пішла до школи.
Вранці сьогодні пішла Ніна до школи.
Сьогодні вранці Ніна пішла до школи.
Ніна сьогодні вранці пішла до школи.
Вранці сьогодні пішла Ніна до школи.
Пішла Ніна сьогодні
вранці до школи.
До школи пішла
сьогодні вранці Ніна.
Спробуй сам.
Звірі
й птахи радіють теплу і весні.
Під
старою березою Оленка побачила маленьку пташку.
Ведмедиця
любить у холодочку подрімати.
Гніздо
висить на висоті двох метрів на гілці осики.
Хлопці
з нашого класу змайстрували годівницю для птахів.
Вранці
прилітають до калини птахи і клюють червоні ягоди.
Цією вправою
формується вміння володіти реченням під час переказу та в бесіді. На основі
завдання проводиться гра:
„Таке однакове і
різне речення ”.
Учні складають
речення і пропонують його варіанти. Виграє той, хто зможе скласти більше
варіантів і зуміє виразно вимовити фразу.
3) Заміни одне слово.
Пропоную
вихованцям прослухати речення і повторити його, замінивши тільки одне слово,
наприклад:
Діти повернулися зі школи.
Діти повернулися зі школи.
Першокласники
повернулися зі школи.
Дівчатка
повернулися зі школи.
Учні
повернулися зі школи.
Друзі
повернулися зі школи.
Хлопчаки
повернулися зі школи.
Пустуни
повернулися зі школи.
Діти
вийшли зі школи.
Діти
вибігли зі школи.
Діти
повернулися з бібліотеки.
Продовжуй гру.
Кіт
сидів на дереві.
Іванко
виглядав із – за воріт.
Дідусь
відпочивав під грушею.
Стежкою
йшла бабуся з відром води.
Ввечері
на лісовій галявині ми побачили їжака.
Комахи
проспали цілу зиму під корою цього пенька.
Влітку
наша родина відпочивала в Карпатах.
З
далеких країв летіли ключі журавлів.
Біля
каштана стояла група екскурсантів і милувалася його красою.
Завдяки цій вправі
формується уміння уважно і свідомо сприймати висловлювання, тексти.
Учням слід
запропонувати складати і перетворювати речення самостійно, а ще краще – у колі
друзів, сім’ї, влаштовуючи цікаву гру. Матеріал для гри бажано добирати з дитячих
книжок.
2. Вправи на
усвідомлення змісту.
Послухай,
запам’ятай, відповідай: чи все правильно.
Діти слухають
речення і визначають: чи може таке бути, якщо може – то де, коли, чому? Якщо не
може – то слід довести, що це вигадка, нісенітниця.
Хлопчик
поїхав до лісу на лижах, щоб зібрати суниць.
Жабенятко
розкрило парасольку, бо пішов дощ.
Кішка
колисала мишку і співала колисанку.
Їжачок
лазить по деревах, а ведмежатко повзає.
Дід
узяв пилку і пішов до лісу зрубати дерево.
У
хлопчика була температура 36,5, тому він почувався дуже погано.
Цією вправою
посилюється увага до тексту, уміння точно, відповідно до задуму будувати
вислів, свідомо вживаючи те чи інше слово.
Продовження системи
вправ є ускладнені
вправи на
формування навичок цілеспрямовано користуватися відомостями з різних
галузей і розвиток уміння доказово розмірковувати на їх основі. Ці вправи
ефективні, коли дітей завчасно попереджують про те, яку інформацію, з якої теми
слід використовувати.
Важливо, щоб дитина
не лише запам’ятала речення, текст, помітила неточності, але й могла навести
факти й судження на підтвердження власної думки. Слід заохочувати учнів
посилатися на книжки, в яких розповідається про ці факти.
1) Так чи ні.
Знайди помилку.
Доведи свою думку.
У
сосновому лісі ми збирали моркву.
Вовк
спритно заліз на березу нарвати свіжих огірків.
Все
літо бджоли збирають квітковий пилок і нектар.
Подорожник
– це корисна лікувальна рослина.
Свинки
люблять ласувати картоплею.
Сова
вдень спить, а вночі шукає собі їжу.
Кит
– це найменша риба в світі.
2) Послухай,
запам’ятай.
Які помилки ти
помітив? Скільки їх? Доведи, чого такого не може бути.
Білка
На осінніх канікулах ми з татом і мамою пішли до лісу.
У лісі було гарно, тихо. Тишу порушували тільки
ворони, що кукурікали біля своїх гнізд. Чути було, як десь далеко кує дятел. А
ми все далі й далі заходили в ліс.
Раптом ми побачили білочку. Яка ж вона гарна!
Вся біленька, пухнаста. У неї була довга мордочка, маленькі чорні очі й зовсім
маленький хвостик. Білочка щось тримала в лапках. Це була маленька
срібляста рибка. Але побачивши нас, вона перелякалась і втекла.
Невдовзі ми повернулися додому.
3) Скажи інакше.
Завдяки цій вправі
формується уміння усвідомлювати науковий текст через перефразування. Наприклад:
Пташенята
зозулі за одну добу з’їдають велику кількість комах.
а) Коли
вилуплюються пташенята зозулі, вони з’їдають цілу купу жуків, личинок,
черв’яків.
б) Маленькі
зозуленята поїдають дуже багато різної мошки.
Кішка
дуже старанно чистить свою шерсть язиком для того, щоб „їжа”
не
почула її дух і не втекла.
Їжак
проводить у зимовій сплячці більше шести місяців.
Більшість
жаб дуже корисні – вони винищують безліч шкідливих комах.
У
наших лісах є багато лікувальних рослин, які допомагають зупинити кров –
подорожник, кропива, каштан, деревій, калина.
Свійські
птахи ковтають невеличкі камінці, щоб їжа у шлунку перетиралася.
Молодші школярі
спроможні самостійно знаходити подібні речення в дитячих книжках, що містять
інформацію з життя природи.
3. Вправи на
формування уміння розширювати й уточнювати висловлювання.
1) Доповни речення.
Вимовляю речення і
пропоную учням збільшувати його, додаючи по одному
( по два ) слову,
наприклад:
Ігор
вчить.
Ігор
вчить уроки.
Брат
Ігор вчить уроки.
Брат
Ігор вчить уроки з математики.
Мій
брат Ігор вчить уроки з математики.
Мій
брат Ігор годину вчить уроки з математики.
Мій
брат Ігор уже годину сидить і вчить уроки з математики.
Мій
брат Ігор уже годину сидить за столом і вчить уроки з математики.
Мій
старший брат Ігор уже цілу годину сидить за столом і вчить уроки з математики.
Продовжуй!
Ніна
читає ...
Пташка
співає ...
Катя
малює ...
Пішов
дощ ...
Завдяки цій вправі
дитина вчиться швидко вловлювати зміст прочитаного, читати за здогадкою,
запам’ятовувати, будувати висловлювання, використовуючи всі мовні можливості, а
також стежити за висловленням співбесідника.
На основі цієї
вправи можна організувати цікаву і змістовну гру, пам’ятаючи про те, що речення
може складатися з одного слова і налічувати 40 та більше слів.
2) Закінчи речення.
Починаю речення, а
учні його закінчують. Передбачається, що може бути декілька варіантів
відповідей або всього один, наприклад:
Дівчинка
йшла ...
Дівчинка
йшла стежкою додому.
Дівчинка
йшла і співала пісеньку.
Дівчинка
йшла вулицею і несла важку сумку.
Дівчинка
йшла до бібліотеки.
Спробуй сам!
Іринка
з Маринкою поверталися ...
Всім
потрібні гарні ...
Взимку
важко живеться птахам ...
Ведмеді
люблять ...
Діти
зустріли в лісі бабусю.
Діти
зустріли в лісі бабусю, яка ...
Діти
зустріли в лісі бабусю, яку ...
Діти
зустріли в лісі бабусю, якій ...
Діти
зустріли в лісі бабусю, про яку ...
Не
страшні тріскучі морози їжачкові, бо ...
Діти
хотіли побачити, як ...
Все
одразу зазеленіло, тому що ...
Наближалася
ніч, тому ...
Катруся
нарвала зеленої травички, щоб ...
Стежкою
йшла маленька дівчинка, яку ...
Вони
дуже любили цього дуже симпатичного песика, який ...
Голосно
заспівав півник, коли ...
Розкажіть
мені, де ...
Хочеш
їсти калачі – не сиди на ...
Нових
друзів май, а старих не ...
Книга
вчить, як на світі ...
Як
сіно косять, то дощів не ...
Вовка
боятися – в ліс ...
Не
той друг, хто медом каже, а той, хто правду ...
Ці вправи навчають
слухати і розуміти співбесідника, читати за здогадкою, розуміти складні
конструкції і користуватися ними у мовленні.
Гра „ Я починаю, а
ти закінчуй ” цікава не лише дітям, а й батькам.
3) Запитай –
відповідай !
Вимовляю речення,
учні ставлять запитання до його змісту і відповідають на них, наприклад:
В
лісі діти знайшли їжачка.
Кого
знайшли діти в лісі? Їжачка.
Де
знайшли діти їжачка? У лісі.
Що
зробили діти? Знайшли їжачка.
Хто
знайшов їжачка? Діти.
Чи
в лісі знайшли діти їжачка? В лісі.
Чи
їжачка знайшли діти? Так, їжачка.
Чи
діти знайшли їжачка? Так, діти.
Продовжуй!
Дівчинка
поливала у садку квіти.
У
віконечко зазирнуло весняне сонечко.
Мама
подарувала Тетянці красиве платтячко.
В
зоопарку малюки бачили різних звірів.
Знайшов
Півник на землі пшеничний колосок.
Завдяки цій вправі
учні вчаться краще усвідомлювати текст, висловлюватися, робити його змістовний
аналіз.
4) Вправи, що
сприяють формуванню швидкої реакції на слово, розвиткові навичок читання за
здогадкою й уміння відгадувати загадки.
Такі вправи
збагачують уявлення, допомагають оволодіти уміннями характеризувати будь – що,
будь – кого .
Ці вправи
продуктивні тільки тоді, коли виконуються чітко і швидко. Треба передбачити, що
може бути декілька варіантів відповідей.
1) Хто це? Що це?
Відповідай швидко.
Рідна, лагідна,
найдорожча – матуся.
Запашний,
білий, смачний - ...
Білий,
холодний, пухкий - ...
Червоне,
солодке, соковите - ...
Пухнаста,
руда, хитра - ...
Весняний,
сонячний, теплий - ...
Жовті,
червоні, осінні - ...
Нова,
цікава, бібліотечна - ...
Сірий,
зубатий, голодний - ...
Прозора,
джерельна, холодна - ...
Висока,
білокора, струнка - ...
Чорна,
дощова, велика - ...
Кольоровий,
дерев’яний, зламаний - ...
Футбольний,
круглий, шкіряний - ...
Цікавий,
двосерійний, пригодницький - ...
Яскраве,
тепле, пекуче - ...
Фруктовий.
Квітучий, зелений - ...
Зелена,
висока, новорічна - ...
2)Точно і швидко.
Хто або що?
Нявчить –
кіт варить –
кухар стоїть – дім
гавкає
навчає
стрибає
дзижчить
лікує
літає
шипить
малює
спить
реве
будує
ліпить
виє
замітає
бігає
каркає
креслить
дивиться
3) Слухай! Називай
якомога більше слів!
Пливе пароплав,
човен, плавець, качка, риба, деревина, кит ...
летить
-
повзе –
росте
-
біжить –
співає
-
висить –
спить
-
цвіте
–
шипить
-
світить –
вмивається
-
купається –
в’ється
замерзає –
4) Хто? Що?
ріс
–
світив
–
висів –
росла
–
світила
–
висіла –
росло
–
світило
–
висіло –
росли
–
світили
–
висіли –
5) Змінюй по черзі.
я
стою
я граю
я пишу
ти
стоїш
ти
...
ти ...
він
стоїть
він
...
він ...
вона
стоїть.
вона ...
вона ...
воно
стоїть
воно
...
воно ...
ми
стоїмо
ми ...
ми
...
ви
стоїте
ви
...
ви ...
вони
стоять
вони
...
вони ...
6) Змінюй і
доповнюй.
я
читаю про квіти
я
бігаю ...
ти
читаєш сестричці
ти бігаєш ...
він
читає
газету
він ... ...
ми
читаємо в
класі
ми
... ...
ви
читаєте
виразно
ви ... ...
вони
читають по
черзі
вони ... ...
7) Здогадайся: про
кого або про що я розповідаю.
Учень,
школяр, черговий, другокласник, син, онук, пустун - ...
Дочка,
хазяєчка, вертуха, онучка, помічниця - ...
Умілець,
захисник, трудівник, друг - ...
Чекає,
зустрічає, запитує, годує, читає, посміхається, піклується, шиє, стомлюється,
радіє - ...
Майструє,
лагодить, ремонтує, працює, радить, запитує, піклується, розповідає, купує -
...
Бігає,
читає, пише, мріє, відпочиває, плаче, грається, навчається, співає, стрибає,
сміється - ...
Повзе,
шипить, блищить, жалиться - ...
Готує,
солить, помішує, ріже, пече, смажить - ...
Гуляє,
грається, веселиться, розмовляє - ...
5.Вправи на формування
навичок чіткої й виразної вимови.
Цими вправами
відпрацьовую дикцію. Використовую їх під час проведення уроку читання, як
тренувальні перед читанням тексту, як цікавий елемент уроку, як пауза для
відпочинку або розрядки, а також як елемент ознайомлення з римою в ході
засвоєння ліричного жанру. Служить для розвитку творчих здібностей дітей.
1) Безконечні
пісеньки.
Щоб навчитися
говорити, треба говорити. Багаторазове, чітке повторення, а особливо якщо воно
супроводжується бадьорим настроєм, елементами змагання, дає бажані результати.
Діти починають відчувати ритм, усвідомлювати артикуляційну сторону вимови та й
взагалі відчувають радість від повторення цих веселих пісеньок. Вони легко
завчаються, коли повторювати їх слідом за вчителем. Доцільно змінювати темп і
ритм вимови, залучати міміку, жести.
Загубила голку Ніна
Загубила голку
Ніна,
Стала Ніна на
коліна:
Знайшла голку,
Та не шила, -
Ніна нитки
загубила.
Загубила нитки
Ніна,
Стала Ніна на
коліна:
Знайшла нитки ,
Та не шила, -
Ніна голку
загубила...
Цього вірша про
дівчатко
Починай читать
спочатку.
Загубила голку Ніна
...
( Г.Бойко )
Дідів обід
Казку хочете
смішну?
Зараз я її почну:
Жив на світі сивий
дід.
На плиті варив
обід.
На кривий ослін
сідав,
Що зварив, усе
з’їдав.
Горщик мив і миску
мив.
На плиті обід
варив,
На кривий ослін
сідав,
Що зварив ,усе
з’їдав.
Горщик мив і миску
мив.
На плиті обід варив
...
Ой і хитра казка
ця,
Бо не видно їй
кінця.
Доки дід на світі
житиме,
То усе обід
варитиме.
( Т.Коломієць )
2) Розкажи, не
помились і всім посміхнись!
Учні слухають вірш,
усвідомлюють зміст, з’ясовують, що текст складається з повторів, схожий на
скоромовки. Потім, повторюючи за мною, якомога швидше намагаються запам’ятати
його. Наприкінці можна провести змагання між учнями: хто краще ( виразно,
чітко, безпомилково ) прочитає вірш перед публікою.
Хоче спати
Хоче спати гілка,
Хоче спати бджілка.
Хоче спати ...
Хоче спати ...
Спить ...
Хоче спати пташка
І мала мурашка.
Хоче спати ...
Хоче спати ...
Спить ...
Хоче спати кізка,
Хоче вже й берізка.
Хоче спати ...
Хоче спати ...
Спить ... ( А. М’ястківський
)
3) Послухай і
скажи. Послухай і доскажи.
В основі цієї
вправи – формування навичок слухати, чітко вимовляти, усвідомлювати і добирати
риму. Промовляю чистомовку, а діти, повторюючи слідом, відтворюють текст і
інтонацію. Потім ускладнюю роботу: школярі повторюють склади і досказують
текст, знаходячи останнє слово за змістом і римою. Згодом можна запропонувати
учням на систему складів придумати текст, який за римою узгоджувався б зі
складами . Результатом роботи стає самостійне створення чистомовок, що буде
першим кроком до „ написання” римованих рядків.
Би
– би – би – ще
зелені боби.
Бі
– бі – бі – плаття
зшию тобі.
Да
– да – да – стоїть
в глечику вода.
Ди
– ди – ди – дай
напитися води.
Жа
– жа – жа –ми знайшли вужа.
Жи
– жи – жи – ти
мені допоможи.
Жі
– жі – жі – дуже
гострі ножі.
За
– за – за – гарна
в діда коза.
Зі
– зі – зі –
на одній стою нозі.
Лі
– лі – лі – літом
жив у селі.
Лю
– лю – лю – я
тварин люблю.
Ля
– ля – ля – буду
пасти теля.
Ма
– ма – ма – наближається
зима.
Продовжуй сам.
Складання римованих
рядків на тему.
Ки
– ки – ки, ки – ки – ки
На
горищі мішки.
Ка
– ка – ка, ка – ка –ка
Прийшли
миші до мішка.
Ку
– ку – ку , ку – ку – ку
Миші
з’їли муку.
Ко
– ко – ко, ко – ко – ко
Гірко
плаче Пилипко.
Ок
– ок – ок, ок – ок – ок
Це
ж його мішок.
Швидко слово
називай –
Йому риму добирай.
Гілка
– білка
олівець
–
бичок
–
лисичка
–
пір’їна
–
кішка
–
сорока
–
Продовжуй!
Важливою передумовою успішного навчання молодших
школярів є зацікавленість. Навчання молодшого школяра має бути цікавим,
радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального
матеріалу. Завдання вчителя початкових класів не лише навчити, а й пробудити в
дітей емоційне задоволення, радість від отриманих знань і до самого процесу їх
засвоєння.
На уроках
читання постає багато естетичних, моральних й етичних проблем. Успішно вирішити
їх можна за умови добре спланованого уроку. Пам’ятаючи, що емоційне самопочуття
дитини залежить значною мірою від позитивної атмосфери у класі, вчителеві слід
створити її ставленням до всіх учнів, урахуванням їхніх індивідуальних
особливостей, тактовним звертанням, вмотивованістю своїх оцінних суджень.
КАРТКА
1 МЕТОД «МОЗКОВИЙ
ШТУРМ»
Це
ефективний метод колективного обговорення,
пошуку рішень, що спонукає учасників
проявляти свою увагу і творчість. Його
досягають шляхом вільного висловлювання думок
усіх учасників. Він допомагає знаходити
кілька рішень з конкретної теми.
Учитель на
уроці називає тему дискусії та запрошує
взяти участь в її обговоренні.
Правила проведення:
1. Всі учасники методу пропонують
ідеї щодо розв’язання висунутої проблеми.
2. Учень записує на дошці
всі ідеї, що запропоновано.
3. Коли група вважає кількість
поданих ідей достатньою, то припиняють їх
подання.
4. Після збору ідей, їх
групують, аналізують, розвивають групою.
5. Обирають тих, хто допоможуть
розв’язати поставлену проблему.
Правила поведінки:
1. Намагатися зібрати якомога
більше ідей щодо розв’язання поставленої
проблеми.
2. Примусити працювати свою уяву:
не відкидати жодну ідею тільки тому,
що вона суперечить загальноприйнятій думці.
3. Подавати будь – яку кількість
ідей або розвивати ідеї інших учасників.
4. Заборонено обговорювати, критикувати
висловлювання інших і намагатися оцінювати
запропоновані ідеї.
КАРТКА
2 МЕТОД «ЗАЙМИ
ПОЗИЦІЮ»
Цей метод допомагає проводити дискусію зі спірної теми. Надає можливість висловитися кожному, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або пристати на іншу позицію в будь – який час, якщо вас переконали, та назвати переконливі аргументи.
Правила проведення:
1. Учитель називає тему та пропонує висловити свою думку з досліджуваної теми.
2. Учневі
потрібно стати біля того плаката, що
збігається з його точкою зору.
3. Учень
готується обґрунтувати свою позицію.
4. Якщо
після обговорення дискусійного питання учень
змінив свою точку зору, то може
перейти до іншого плаката і пояснити
причину свого переходу, а також назвати
найбільш переконливу ідею або аргумент протилежної
сторони.
КАРТКА 3 МЕТОД «ПРЕС»
Метод «Прес» використовують
у випадках, коли виникають спірні думки
з певної проблеми і потрібно зайняти чітко
визначену позицію із проблеми, що
обговорюється. Метод надає можливість навчитися
висловлювати свою думку з дискусійного питання
аргументовано, в чіткій і стислій формі.
Структура та
етапи:
1. Позиція. «Я вважаю, що
…» (висловити свою думку; пояснити, у
чому полягає ваша точка зору).
2. Обґрунтування. «… тому, що …»
(навести причину появи цієї думки
тобто те,
на чому ґрунтуються докази на підтримку
своєї позиції).
3. Приклад. «Наприклад …» (навести
факти, що демонструють докази, адже
підсилять позицію).
4. Висновки. «Отже (тому), я
вважаю …» (узагальнити свою думку; зробити
висновок про те, що необхідно робити.
Це заклик пристати на вашу думку)
Захищаючи свою
позицію слід намагатися дотримуватися структури
методу «Прес».
КАРТКА
4 МЕТОД «МІКРОФОН»
Метод «Мікрофон»
надає можливість кожному висловитися швидко
по черзі, відповідаючи на запитання
або висловлюючи свою думку чи позицію.
Правила проведення:
1. Говорити має тільки той,
хто тримає «символічний» мікрофон.
2. Відповіді не коментують
і не оцінюють.
3. Коли хтось висловлюється,
решта не можуть говорити або вигукувати
з місця.
КАРТКА 5 МЕТОД «ПІДКАЗКА»
Вчитель пропонує учням коротку
інформацію про тему, свого роду підказку, яка допоможе учням здогадатися про
піде мова на уроці, викличе у них зацікавленість, бажання вивчати цю тему. Це
може бути текст закону, лист, оголошення, відео- або аудіофрагмент, вірш, фото
тощо.
КАРТКА 6 МЕТОД «КОШИК ІДЕЙ»
Учням задається питання, що їм відомо
з вказаної теми. На початковому етапі ця робота індивідуальна (1-2хв.). Потім
діти обмінюються інформацією в парах або групах. Далі кожна група по колу
називає факти, імена, події не повторюючись – складається список ідей. Усі
свідчення записуються вчителем на дошці без коментарів, навіть якщо вони хибні.
За ходом заняття ці факти будуть складатися у логічний ланцюжок.
КАРТКА 7 МЕТОД «ДОШКА ЗАПИТАНЬ»
Вчитель вивішує великий аркуш
паперу на видному місці в класі, де учні можуть записувати запитання, які
виникають у ході обговорень під час уроків. Мета полягає в тому, щоб учні могли
записати будь-які свої запитання, що виникають у них, коли вони беруть участь в
обговоренні, читають щось самостійно за власним вибором чи дорученням вчителя,
виконують інші завдання. Складений учнями перелік запитань може стати
матеріалом на уроці узагальнення й систематизації знань.
У цьому переліку вчитель може знайти
цікаві варіанти ключових та тематичних питань, які він зможе використати при
вивченні цієї теми наступного навчального року.
КАРТКА 8 МЕТОД «РЮКЗАК»
Він дає
можливість залучити кожного учня класу до роботи на цьому етапі. Він полягає в
тому, що кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання «Які з
тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою
для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання,
тематичного оцінювання тощо?» Папірці з відповідями складають у рюкзак
(справжній чи уявний). Вибірково знайомляться з відповідями.
КАРТКА 9 МЕТОД «ТОНКІ ТА ТОВСТІ
ЗАПИТАННЯ»
«Тонким»
вважається таке запитання, на яке можна дати точну, коротку відповідь, а
«товсте» запитання потребує роздумів та розгорнутої відповіді.
Цей прийом можна
використовувати з іншими: запитальні слова, мозковий штурм, читання з
зупинками.
Формувати вміння краще
починати з «тонких» запитань, адже дітям їх легше придумувати. З
природознавства це можуть бути запитання, відповідями на які можуть бути слова
«так», «ні», терміни, географічні назви, назва предмету або явища. На підставі
«тонких» запитань учні вчаться складати «товсті».
КАРТКА 10
МЕТОД
«БОРТОВІ ЖУРНАЛИ»
Учні під час вивчення теми записують
свої думки на наступні питання
Що мені відомо з цієї теми?
|
Що нового узнав з тексту?
|
Зустрівши у тексті ключові моменти,
учні заносять їх до свого бортового журналу
КАРТКА 11 МЕТОД «КЛЮЧОВІ ФРАЗИ»
Вчитель пропонує учням набор ключових фраз
до нової теми.
Учні отримують завдання:
попрацювати в парах та скласти зв’язаний текст із запропонованих фраз. Ця
робота займає декілька хвилин. Потім кожна пара пропонує свій варіант.
КАРТКА 12
МЕТОД - ГРА «РЕКЛАМА НА
ТЕЛЕКАНАЛІ»
Робота в групах. Кожна група вибирає картку, де
вказана тема реклами.
(Ми – пішоходи. Моя Батьківщина. Моя родина. Моя школа.)
КАРТКА 13
МЕТОД «КЛЮЧОВИЙ МОМЕНТ»
Тест – перевірка знань (тестування)
КАРТКА 15. Вправа "Банани"
Вчитель вибирає ключове слово уроку і зашифровує його за допомогою фрази.
Наприклад: ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК
ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК (закресліть слово, іменник)
Вчитель вибирає ключове слово уроку і зашифровує його за допомогою фрази.
Наприклад: ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК
ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК (закресліть слово, іменник)
КАРТКА 15. Вправа "Роз'єднай слова"
Вчитель добирає вислів, гасло уроку, записуючи усі слова разом і дає учням завдання прочитати вираз.
Наприклад: Українідитинства. (У країні дитинства), Пейзажупрозовихтворах (Пейзаж у прозових творах0
Вправа "Скринька скарг"
Вчитель готує скриньку, аркуші паперу, пропонує учням написати скарги щодо сприймання теми уроку і вкинути у "Скриньку скарг"
Рефлексійні вправи
Вчитель добирає вислів, гасло уроку, записуючи усі слова разом і дає учням завдання прочитати вираз.
Наприклад: Українідитинства. (У країні дитинства), Пейзажупрозовихтворах (Пейзаж у прозових творах0
Вправа "Скринька скарг"
Вчитель готує скриньку, аркуші паперу, пропонує учням написати скарги щодо сприймання теми уроку і вкинути у "Скриньку скарг"
Рефлексійні вправи
Вправа «Побажання»
Мета: висловити побажання
щодо участі їх у тренінгу;
Обладнання:картки з назвою
вправи
Хід вправи:
Тьютор пропонує провести вправу “Побажання”, в ході
якої учасники на картках висловлюють свої
побажання.
Рефлексійна вправа «Мікрофон»
Мета: висловити оцінку
учасників щодо участі їх у тренінгу;
виявити рівень їх професійної майстерності.
Обладнання: мікрофон, картки з
висловлюваннями
Хід вправи:
Тьютор пропонує провести рефлексивну вправу “Мікрофон”,
в ході якої слухачі майстер-класу висловлюють свою оцінку відвіданого тренінгу,
свої професійні наміри:
“Я сьогодні зрозумів...”;
“Я мав змогу ознайомитись з досвідом...”;
“Я мав можливість порівняти...”;
“Я дізнався ...”;
“Я засвоїв...”;
“Я спробую використати (запровадити) ...”;
“Використання ідей освоєного досвіду дозволяє ...” та
ін.
Вправа «ДЕРЕВО РІШЕНЬ»
Проблема “Ознаки живого організму”.
Рішення - дихання, живлення, розмноження, народження,
ріст, смерть тощо.
Проблема “Умови існування
живого організму”. Рішення – світло, тепло, повітря, вода,
їжа, земля тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий